В Україні оголосили лонгліст Фестивалю-Премії "GRA" - 2024

Національна спілка театральних діячів України традиційно у Міжнародний день театру оприлюднила довгий список учасників. Фестивалю-Премії "ГРА". 

"Найпрестижнішою театральною нагородою у Великобританії є Премія Лоуренса Олів'є, у США – «Тоні», у Франції – Премія Мольєра, в Австралії – Премія Хелпмана, у Канаді – Премія Дори Мейвор Мур. Що стосується України, то вже шостий рік цей флагман першості тримає Фестиваль-Премія ГРА, адже за масштабом проведення, географією і значимістю їй поки немає аналогів. Уже другий рік ми проводимо її в умовах воєнного стану і я безмежно вдячний усім театрам – і державним, і незалежним – що попри усі перепони та труднощі часу, вони знайшли можливість подати свої вистави, а головне проявили бажання ГРАти і боротися за звання кращої вистави країни", - зазначив Богдан Струтинський, директор Фестивалю-Премії.

Цьогоріч 58 театрів із 18 міст беруть участь у Фестивалі-Премії. Загалом, на пошту надійшло 88 заявок, але технічний відбір пройшло 85 вистав. Якщо порівняти з попередніми роками, то заявок більше ніж, в першій, другій, третій, п’ятій «ГРІ» і лише на одну менше, ніж в четвертій. Лідером по кількості заявок як завжди є Київ – 35. Традиційно багато заявок надійшло зі Львова – 13. П’ять вистав надіслано з Хмельницька, по чотири – з Одеси, Харкова і Дніпра, по три – з Сум і Чернівців. По дві заявки отримано від театрів з Рівного, Івано-Франківська, Луцька і Ужгорода, по одній – із Запоріжжя, Чернігова, Мукачево, Полтави, Житомира і Кременчука. Серед постановників – 45 режисерів та 35 режисерок.

До складу Експертної ради 6-го Фестивалю-Премії увійшли 10 українських фахівців театрального, музичного, перформативного та хореографічного мистецтва з 5 міст країни: Юлія Бентя, Сергій Васильєв, Ганна Веселовська, Ірина Зубченко, Людмила Олтаржевська і Христина Шишкарьова з Києва, Роман Лаврентій та Олексій Паляничка зі Львова, Яна Партола і Юлія Щукіна з Харкова. 10 днів експерти переглядали усі відеозаписи вистав і виставляли свої бали, щоб 27 березня був готовий лонгліст з 35 вистав. Далі експерти поїдуть Україною переглядати постановки наживо, в липні сформують шортліст з 14 вистав, а у листопаді міжнародне журі визначатиме лауреатів 6-го Фестивалю-Премії.

Як зазначила  голова Експертної ради Ганна Веселовська, наразі експертне оцінювання – це вишукування і констатація важливих та актуальних для авторів і суспільства змістів. "Це фіксування оригінальної форми театрального висловлювання. Це спостереження за творчістю, що дає собі раду, за візією митців, які бачать майбутнє у сутінках повсякдення. Остаточна і максимальна кількість вистав, що увійшли до лонгліста – 35, але оскільки наповненість номінацій є нерівномірною, то і представництво від номінацій є різним: від восьми до трьох. Такі математичні розрахунки не здаватимуться елементарними, якщо зважити, що експерти мають справу з творчістю, значимість якої не вимірюється об’ємом, довжиною чи вагою. Це очевидно, а тому в лонгліст не завжди потрапляють вистави-мільйонники (за бюджетом), а на їх місці опиняються скромні, але революційно-пошукові роботи фрілансерів", - зазначила вона.

Цього року в лонглісті представлені 10 міст: Київ (14 вистав), Львів (9 вистав), Одеса (2 вистави), Харків (2 вистави), Рівне (2 вистави), Івано-Франківськ (2 вистави), Дніпро (1 вистава), Луцьк (1 вистава), Хмельницький (1), Чернівці (1 вистава). 29 вистав лонгліста належать до репертуарів державних та комунальних театрів, 6 створені незалежними театральними і танцювальними колективами.

Лонгліст Фестивалю-Премії ГРА – 2024

За найкращу драматичну виставу

1. «Візит» (Національний академічний драматичний театр імені Івана Франка)

2. «Вороги. Історія любові» (ГО «ЗАХІД-АРТ», Національний академічний український драматичний театр імені Марії Заньковецької)

3. «Земля» (Національний академічний український драматичний театр імені Марії Заньковецької)

4. «Мертві без поховання» (ГО «Франківський драмтеатр», Івано-Франківський національний академічний драматичний театр ім. Івана Франка)

5. «Піна днів» (ФОП Кравченко, «Дикий театр»)

6. «Сон літної ночі» (Київський академічний драматичний театр на Подолі)

За найкращу камерну виставу (до 150 глядачів)

1. «1900-й. Легенда про піаніста» (Одеський академічний музично-драматичний театр імені В. Василька)

2. «Довірливі розмови» (Український малий драматичний театр)

3. «Камінний господар» (Київський академічний театр на Печерську)

4. «Клуб «Зневіра» (ГО «Мистецька Майстерня Драбина», Львівський академічний драматичний театр імені Лесі Українки)

5. «Кортес» (Київський академічний театр «Золоті ворота»)

6. «Мольєр. Анатомія» (Львівський академічний молодіжний театр імені Леся Курбаса)

7. «П’ять пісень Полісся» (Театр «ГаРмИдЕр» (ГО «Творче об’єднання «ГаРмИдЕр»))

8. «Соломія» (ГО «Центр крос-мистецьких комунікацій», Київський академічний театр на Печерську)

За найкращу виставу для дітей

1. «Жираф Монс» (Харківський державний академічний театр ляльок ім. В. А. Афанасьєва)

2. «Івасик-Телесик» (Рівненський академічний обласний театр ляльок)

3. «Скрудж. Різдвяна історія» (Рівненський обласний український музично-драматичний театр)

4. «Скрудж та Різдвяне диво» (Дніпровський академічний театр драми і комедії)

5. «Тореадори з Васюківки» (Київський академічний театр юного глядача на Липках)

За найкращу музичну виставу у жанрі опери/оперети/мюзиклу

1. «Джереґеля. ВеснянОчки» (Перший академічний український театр для дітей та юнацтва)

2. «Карпатський вестерн» (ГО «Фестивальний центр «Золотий Дюк», Одеський академічний музично-драматичний театр імені В. Василька)

3. «Піноккія» (Культурно-мистецька фундація «DUSHA|UA», Київський муніципальний академічний театр опери і балету для дітей та юнацтва)

4. «САД Божественних Пісень. Розмова птахів» (Львівський академічний муніципальний театральний, художньо-дослідницький та освітній центр «Слово і голос»)

5. «Тигролови» (Київський національний академічний театр оперети)

За найкращу танцювальну виставу і виставу фізичного театру

1. «Косачка» (ФОП Лопата Юлія Сергіївна)

2. «Люлі» (ФОП Водзянська Світлана Анатоліївна)

3. «Тіні забутих предків» (Львівський національний академічний театр опери та балету імені Соломії Крушельницької)

За найкращу виставу на перетині театральних жанрів, мистецького синтезу і перформативних форм

1. «Веселка на Салтівці» (Театр «Нафта»)

2. «Дзяди» (Івано-Франківський національний академічний драматичний театр ім. Івана Франка)

3.  «Сто перших слів» (Львівський академічний драматичний театр імені Лесі Українки)

За найкращу виставу-рефлексію на події російсько-української війни

1. «Борщ. Мій рецепт виживання» (ГО «Центр розвитку театру «Час Т»», Хмельницький обласний академічний музично-драматичний театр імені М. Старицького)

2. «Величне століття. Веселе» (Чернівецький академічний обласний музично-драматичний театр імені Ольги Кобилянської)

3. «Військовий концерт» (ФОП Гриценко О.О., Театр Драматургів)

4. «Доця» (ФОП Білиць Ігор Костянтинович, Національний академічний український драматичний театр імені Марії Заньковецької)

5. «Зелені коридори» (ГО «Асоціація розвитку культури та мистецтва», Київський академічний драматичний театр на Подолі)

Фестиваль-премія "ГРА" в цьому році проводиться вже вшосте. Засновником  і організатором є НСТДУ.

Статті

Країна
22.11.2024
14:00

Українська металургія: вгору чи вниз?

При погіршенні ситуації на Донеччині через втрату джерел постачання коксівного вугілля виплавка сталі може скоротитися до 3-4 млн т. Мова про Покровськ.
Світ
21.11.2024
19:00

Політолог Костянтин Матвієнко: У РФ немає стратегічного запасу, щоб довго продовжувати війну. Вони викладають останні козирі

Ближче до ядерної війни ми не стали, це абсолютно однозначно. Я впевнений, що РФ не наважиться на ядерну ескалацію, що б ми не робили з далекобійними ракетами США та інших країн.
Країна
21.11.2024
18:00

«Рубіж» чи останній рубіж?

«Рубіж» - це справді межа можливостей Москви у конвенційній зброї. Тому йому краще щоб усі думали, що в РФ є така зброя і боялися, ніж знали це напевно. Тим більше, що кількість "Рубежів" може бути суто демонстраційною.
Всі статті